Människovärdet gäller ALLA

För mig är det viktigt att när man pratar om människovärde så gäller det alla människor.
Ibland får jag en känsla av att när vi sätter etiketter på oss (ibland för att kunna förklara oilka samband), får de olika värde.

Nu pratas det mycket om att vi åldersdiskriminerar i Svergiie. För det mesta gäller det älre i politiken eller media som pratar om att 50+, 60+ eller 70+ inte får vara med längre.

Jag håller med om att det är diskriminering om en person inte får vara med och tycka till som politiker, bara för att den passerat en viss ålder.
Men det jag saknar i den disskissionen är huruvuda det personen vill diksutera har värde eller inte. Det är inte säkert att en pensionär är den bästa att besluta i pensionärsfrågor. Det finns många ungdomar och 'mitt-livet' personer som har bra koll i dessa frågor.
Det är dem jag tycker att vi skall sätta på våra listor i de olika vlaen, till EU, kommun, landsting eller riksdag.

Å bara för att man levt ett 'tufft liv' skall man inte vara utesluten i frågor kring näringslivsfrågor, utrikespolitik eller vad det nu kan vara.
Har man ett gediget intresse för något, blir man bättre på att ta beslut i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar